Autismos Dikespsy
NAS
HR human resources
seminars
dikepsy
online quiz tests
dikepsy
join us on facebook
follow us on twitter

ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ-ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΑΥΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΠΡΩΙΜΗ ΕΝΤΑΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ (Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς ABA-Lovaas) ΤΟ ΠΕΝΘΟΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΧΩΡΙΣΜΟΣ & ΔΙΑΖΥΓΙΟ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ (SENSORY INTEGRATION) ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ & ΧΟΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΕΣΤ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΑΓΧΩΔΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ & ΦΟΒΙΕΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ (A test) RDI® RDI SCHOOLING PROGRAM


ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ (SENSORY INTEGRATION)

Ποια είναι μερικά από τα συμπτώματα της αισθητηριακής δυσλειτουργίας;

- Υπερευαισθησία στο άγγιγμα, στην κίνηση, σε οπτικά ερεθίσματα και σε ήχους
- Μειωμένη αντίδραση στο άγγιγμα, στην κίνηση, σε οπτικά ερεθίσματα και σε ήχους
- Διάσπαση προσοχής
- Κοινωνικά και συναισθηματικά προβλήματα
- Ασυνήθιστα υψηλό ή χαμηλό επίπεδο δραστηριοποίησης
- Σωματική αδεξιότητα
- Δυσκολία προσαρμογής σε αλλαγές καταστάσεων
- Δυσκολία χαλάρωσης – ηρεμίας
- Χαμηλή αυτοεκτίμηση
- Καθυστέρηση στο λόγο ή σε κινητικές δεξιότητες
- Καθυστέρηση στη σχολική πρόοδο


Τι είναι η αισθητηριακή ολοκλήρωση;

Οι αισθήσεις συνεργάζονται μεταξύ τους για να σχηματίσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα του ποιοι είμαστε σωματικά, πού βρισκόμαστε  και τι συμβαίνει γύρω μας. Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι η  βασική λειτουργία του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη  για την παραγωγή αυτής της σύνθετης εικόνας. Είναι η οργάνωση των αισθητηριακών πληροφοριών.

Για τους περισσότερους από εμάς η πετυχημένη αισθητηριακή ολοκλήρωση συμβαίνει αυτόματα, ακούσια, χωρίς προσπάθεια. Για μερικούς όμως από εμάς η διαδικασία αυτή είναι ανεπαρκής, απαιτεί  προσπάθεια χωρίς να έχει πάντοτε αποτέλεσμα.

Οι αισθητηριακές εμπειρίες συμπεριλαμβάνουν την αφή, την κίνηση, την αίσθηση του σώματος στο χώρο, την οπτική αντίληψη, την ακουστική αντίληψη και την αίσθηση της βαρύτητας.

Η διαδικασία του εγκεφάλου που οργανώνει και επεξεργάζεται αυτές τις πληροφορίες ονομάζεται αισθητηριακή ολοκλήρωση.

Η θεωρία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης αναπτύχθηκε από την A. Jean Ayres PhD OTR. Ως εργοθεραπεύτρια η Dr Ayres ενδιαφέρθηκε  για τον τρόπο με τον οποίο οι διαταραχές στην αισθητηριακή επεξεργασία και η κινητική οργάνωση εμπλέκονται  στην καθημερινή λειτουργικότητα  και μάθηση του ατόμου. Η θεωρία αυτή καλλιεργήθηκε   από διάφορες έρευνες της ίδιας  και άλλων εργοθεραπευτών  και φυσιοθεραπευτών. Επίσης, θεωρίες από τα πεδία άλλων  επιστημών όπως της νευρολογίας, της νευροψυχολογίας, της φυσιολογίας, της αναπτυξιακής παιδιατρικής και της ψυχολογίας συνέβαλλαν στην ανάπτυξη της  θεωρίας και την καθιέρωση ποικίλων στρατηγικών παρέμβασης.

Μέσα στα πλαίσια του προγράμματος αισθητηριακής ολοκλήρωσης, χρησιμοποιούνται και αναπτύσσονται  συνηθισμένες δραστηριότητες για παιδιά. Σημαντικό ρόλο στην επιλογή των δραστηριοτήτων παίζει η κίνηση  του παιδιού. Τα περισσότερα παιδιά έχουν την τάση να αναζητούν αισθητηριακές εμπειρίες. Η αναζήτηση αυτή και η εμπλοκή καθιστά ικανό το παιδί να γίνει πιο ώριμο  και οργανωμένο.

 

Ποιος έχει δυσκολίες αισθητηριακής ολοκλήρωσης;

Πιθανόν να έχετε συναντήσει ένα παιδί που, παρόλο που δείχνει  να είναι ιδιαίτερα έξυπνο, έχει δυσκολία στο να  χρησιμοποιήσει κατάλληλα το μολύβι ή να ντυθεί μόνο του. Ίσως πάλι να γνωρίζετε κάποιο άλλο παιδί που να δείχνει τόσο φοβισμένο και ανασφαλές στις κινήσεις του στο χώρο, ακόμα και όταν παίζει. Αντίθετα ένα άλλο παιδί, μπορεί να εμπλέκεται σε ακραίες, ασυνήθιστες δραστηριότητες που πολλές φορές είναι επικίνδυνες ( π.χ. να τρέχει γρήγορα από τη μια μεριά στην άλλη, να πηδά από ψηλά σημεία κ.τ.λ.)

Σε οποιαδήποτε από τις παραπάνω περιπτώσεις, η διαταραχή της αισθητηριακής ολοκλήρωσης  ίσως είναι η κύρια αιτία των δυσκολιών.

 

Σε ποιους απευθύνεται;

Η μέθοδος της αισθητηριακής ολοκλήρωσης απευθύνεται στις παρακάτω κατηγορίες:

  • Σε βρέφη που έχουν γεννηθεί πρόωρα - τα παιδιά αυτά  έρχονται στον κόσμο έχοντας υπερευαίσθητο νευρικό σύστημα και πολλαπλά παθολογικά προβλήματα. Οι γονείς πρέπει να εκπαιδευτούν  στον τρόπο με τον οποίο μπορούν να δώσουν στο παιδί τους τις απαραίτητες αισθητηριακές εμπειρίες με σκοπό την σωστή τους ανάπτυξη.
  • Στον αυτισμό και σε άλλες αναπτυξιακές διαταραχές -  δυσκολίες στην αισθητηριακή επεξεργασία είναι μια από τις κύριες αιτίες της διαταραχής. Τα παιδιά με αυτισμό αναζητούν  ασυνήθιστες ποσότητες  συγκεκριμένων τύπων αισθήσεων  και είναι υπερβολικά ευαίσθητα σε άλλους. Η κατάλληλη αισθητηριακή επεξεργασία οδηγεί τα παιδιά αυτά σε πιο παραγωγικές επαφές με ανθρώπους και το περιβάλλον τους.
  • Σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες:  πολλές έρευνες δείχνουν ότι η πλειοψηφία των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, παρόλο που έχουν φυσιολογική νοημοσύνη,  είναι πιθανόν να έχουν προβλήματα στην αισθητηριακή ολοκλήρωση. Πρόσφατες έρευνες αποδεικνύουν ότι η αισθητηριακή ολοκλήρωση  σε αυτά τα παιδιά ελαχιστοποιεί την πιθανότητα σχολικής  αποτυχίας.
  • Εγκεφαλική βλάβη - εγκεφαλική  βλάβη από ατύχημα ή εγκεφαλικό επεισόδιο μπορεί να έχει αντίκτυπο στην αισθητηριακή λειτουργία Τα άτομα αυτά χρειάζονται θεραπεία που θα τους οδηγήσει στην καλύτερη επανάκτηση των χαμένων αισθήσεων.