Τα κορίτσια είναι καλύτερα από τα αγόρια στη συγκάλυψη αυτιστικών συμπεριφορών

blog3


 
 
Τα κορίτσια με αυτισμό διαθέτουν σχετικά καλές κοινωνικές δεξιότητες, το οποίο σημαίνει ότι συχνά ο αυτισμός τους δεν αναγνωρίζεται, γιατί ο αυτισμός εκδηλώνεται διαφορετικά στα κορίτσια από ότι στα αγόρια. 
 
Δύο μεγάλοι φορείς, το Psychologist Carolien Rieffe και το the Autism Centre and INTER-PSY (Groningen), παρουσίασαν τα ερευνητικά τους δεδομένα στο επιστημονικό περιοδικό Autism. Οι διαθέσιμες πληροφορίες για τα κορίτσια με αυτισμό είναι πολύ περιορισμένες.
 
Όσα γνωρίζουμε για τον αυτισμό βασίζονται σε έρευνες που αφορούσαν είτε αγόρια, είτε άντρες. 
«Αυτό μπορεί να είναι ένα πρόβλημα», όπως λέει ο Rieffe, (Leiden Professor of Development Psychology) ο οποίος μαζί με τους συνεργάτες του, εξετάζουν πως ο αυτισμός εκδηλώνεται στα κορίτσια. 
«αν θεωρήσουμε την κλινική εικόνα των αγοριών με αυτισμό ως μια νόρμα, υπάρχει πολύ σοβαρή πιθανότητα να μην μπορούμε να εντοπίζουμε τα κορίτσια με αυτισμό, να τα παραβλέπουμε.».
 
 
Έρευνα με έφηβους
 
Οι ερευνητές ανέλυσαν τη συμπεριφορά 68 εφήβων, αγόρια και κορίτσια, εκ των οποίων κάποιοι είχαν αυτισμό και άλλοι όχι. Μέρος μιας δοκιμασίας ήταν το να προσποιούνταν οι ερευνητές ότι πιάστηκε το δάχτυλό τους σε ένα κρίκο ενός ντοσιέ και φώναζαν από τον πόνο: «Αου αυτό πόνεσε», έλεγε ο ερευνητής καθώς κουνούσε το χέρι του. Δύο άλλοι συνεργάτες του, έβλεπαν τις βιντεοσκοπημένες λήψεις για να δουν τις ενσυναισθητικές αντιδράσεις των συμμετεχόντων. 
 
Καταλαβαίνω το συναίσθημα που διακινείται ή προβαίνω σε μια λύση του προβλήματος. Τα κορίτσια, είτε είχαν αυτισμό είτε όχι, αντέδρασαν με μεγαλύτερη εν συναίσθηση σε σύγκριση με τα αγόρια. Ο Rieffe εξηγεί λέγοντας ότι δεν βρήκαμε διαφορές μεταξύ εφήβων με αυτισμό ή χωρίς. 
 
Ωστόσο βρήκαμε ποσοτικές διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών. Τα κορίτσια συχνότερα ανταποκρίθηκαν στο συναίσθημα που εξέφραζε ο ερευνητής με την ερώτηση «είστε καλά;». Αντίθετα τα αγόρια προσπαθούσαν να βρουν μια λύση στο πρόβλημα που παρουσιάστηκε και συνήθως έλεγαν «αν κάνεις αυτό, κι έτσι… δεν θα ξαναπιαστεί το δάχτυλό σου». 
 
Επιδεικνύοντας ενσυναίσθηση σε θέματα αγάπης, ή δείχνοντας κατανόηση αυτών των θεμάτων, ο Rieffe προσθέτει πως ούτε τα αγόρια ούτε τα κορίτσια, είχαν δυσκολίες να συναισθανθούν τα συναισθήματα ενός άλλου ανθρώπου. Ωστόσο η ικανότητα να καταλαβαίνουν, το γιατί αισθάνεται έτσι όπως αισθάνεται κάποιος, δεν την έχουν τόσο τα αγόρια, όσο και τα κορίτσια. 
 
Κι αυτός είναι ένας λόγος που είναι πιο δύσκολο για τους νέους με αυτισμό, να αντιδρούν με ενσυναίσθηση, σε θέματα αγάπης/έρωτα, ή σε καταστάσεις σύγκρουσης με τους γονείς ή με τους συνομήλικούς τους. Για τα θέματα αυτά, ξοδεύουν πολύ χρόνο για να τα συζητάνε οι νέοι μεταξύ τους (κάτι που δεν κάνουν οι έφηβοι με αυτισμό). 
 
 
Εστιάζοντας στο αίτημα για βοήθεια 
 
Αλλά τι σημαίνουν τα αποτελέσματα της έρευνας πρακτικά για τους ανθρώπους που μεγαλώνουν ένα παιδί με αυτισμό;
 
Σύμφωνα με τον Rieffe, τα κορίτσια με αυτισμό έχουν ένα σαφές πλεονέκτημα, το οποίο είναι αυτό της καλής κατανόησης πολλών κοινωνικών κανόνων. 
Παρόλα αυτά, οι γονείς δεν θα έπρεπε να παρασυρθούν από το γεγονός αυτό. Γιατί αυτό από μόνο του, δεν αποτελεί ένδειξη της ικανότητας για ενσυναίσθηση ή γενικότερα των δεξιοτήτων που απαιτούνται για να συνάψουν καλές κοινωνικές σχέσεις και φιλίες. 
 
Επομένως αυτό σημαίνει ότι τα κορίτσια με αυτισμό θα βιώνουν κι αυτά την κοινωνική απομόνωση;
Είναι σημαντικό όταν δουλεύεις με κορίτσια με αυτισμό να βλέπεις ποιες είναι οι συγκεκριμένες ανάγκες τους. Διότι αν λάβουμε υπόψιν τα δεδομένα αυτά μπορεί να χρειαστεί να υιοθετούμε μια προσέγγιση, διαφορετική από εκείνη που ακολουθείται στα αγόρια. 
 
 

Πηγή: https://www.sciencedaily.com/releases/2017/04/170403140134.htm